Wybaczcie za małe opóźnienie w publikacji. Dziś wrzucamy treść odpowiedzi UMWL na nasze zapytanie w sprawie pociągów regionalnych do Hrubieszowa. Jest w niej kilka bardzo istotnych informacji.
- Od grudnia 2023 całoroczne pociągi regionalne pojadą do… Bełżca. Jest to istotna zmiana polityki samorządu wojewódzkiego, który do tej pory bardzo niechętnie podchodził do wszelkich pomysłów rozszerzenia siatki połączeń regionalnych.
- Wskazano, że rozszerzenie siatki połączeń o Bełżec odbędzie poprzez optymalizację pracy pojazdów wykorzystywanych w realizacji rozkładu obecnie.
- Wskazano, że rozważano niedzielny popołudniowy pociąg Hrubieszów – Zamość Wschód (Lublin) lecz przeszkodą stał się brak zasobu taborowego.
- Jako bezpośredni przyczynek wyboru kierunku bełżeckiego w ramach ekspansji wskazano inwestycje w odbudowę i budowę nowych przystanków w ramach programu przystankowego na lata 2021 – 2025 na odcinku Zawada – Bełżec. Tutaj konieczna jest naszym zdaniem pewna dygresja. Program przystankowy w pierwotnej wersji zakładał również odbudowę przystanków na odcinku Zamość – Hrubieszów. Niemniej jednak na etapie konsultacji w roku 2020 ani Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego będący organizatorem połączeń regionalnych ani Ministerstwo Infrastruktury będące organizatorem przewozów w międzywojewódzkich nie wykazało zainteresowania obsługą dodatkowych przystanków na odcinku Zamość Wschód – Hrubieszów Miasto. Pieniądze poszły więc na przystanki na obsługiwany sezonowo (60 dni w roku) odcinek Zawada – Bełżec. Teraz po upływie 3 lat odbudowane przystanki stają się jednym z decydujących czynników przy wyborze kierunku ekspansji połączeń regionalnych.
Oczywistym kierunkiem działań jest więc w tej chwili intensyfikacja starań mających na celu odbudowę infrastruktury przystankowej na odcinku Zamość Wschód – Hrubieszów Miasto. Chodzi tutaj konkretnie o perony w: Jarosławcu, Miączynie (potrzebny także dla ruchu dalekobieżnego), Koniuchach i Hostynnem (być może również w Zawalowie).