Przewodnik Podróżnego

Drodzy Czytelnicy! Zanim powróci do nas pociąg pasażerski (a to już 10 grudnia), przygotowaliśmy krótki „przewodnik po podróży pociągiem”. Jest on zbiorem podstawowych informacji, które mogą być przydatne w podróży. Tej części Czytelników, która często podróżuje koleją, zawarte w nim informacje wydadzą się pewnie oczywiste. Ale pamiętajcie, że niektórzy z nas ostatni raz wsiadali do pociągu ponad dekadę temu, a od tamtej pory zmieniło się na kolei naprawdę dużo. Nie jesteśmy pracownikami kolei ani specjalistami w dziedzinie kolejowych wypraw, więc większość tematów przedstawiliśmy pobieżnie, gdzie tylko się da odsyłając do źródeł. Jeśli o czymś zapomnieliśmy lub jako specjaliści znaleźliście gdzieś jakieś błędy – dajcie znać.

„Przewodnik możecie pobrać także w formacie „PDF”

 

PLANOWANIE PODRÓŻY

Jeśli mamy ten komfort, że możemy sobie zaplanować podróż z większym wyprzedzeniem, to warto z tego skorzystać. Choćby dlatego, że można wtedy kupić bilet taniej (o tym szerzej w punkcie o zakupie biletu).  Tak czy inaczej, każdą podróż zaczniemy od sprawdzenia rozkładu jazdy! Aktualnej wersji należy szukać na https://portalpasazera.pl/ lub http://rozklad-pkp.pl/ To ważne, bo w ciągu roku rozkład jazdy korygowany jest aż 5-krotnie (w marcu, czerwcu, wrześniu i październiku), a na co najmniej 21 dni przed każdą korektą, zaktualizowany rozkład jazdy musi być podany do wiadomości pasażerów przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Bywa również tak, że w ciągu miesiąca przez kilka dni godzina przyjazdu lub odjazdu pociągu różni się o kilka minut (najczęściej spowodowane jest to pracami remontowymi na torach), wtedy występuje on w kilku wariantach na rozkładzie jazdy. Tym ważniejsze jest więc sprawdzenie (najlepiej dzień przed podróżą) godziny odjazdu i przyjazdu.portalpasazera1rozkladpkppl1Portalpasazera.pl jest trochę mniej intuicyjny niż wyszukiwarka ze strony rozkład.pkp.pl, ale za to dodano tam kilka przydatnych funkcji. Można w nim wygenerować sobie rozkład plakatowy dla dowolnie wybranej stacji https://portalpasazera.pl/Plakaty w formie identycznej, jak ta stacyjna lub też sprawdzić opóźnienie i położenie naszego pociągu na trasie https://portalpasazera.pl/Trasa lub mapie https://portalpasazera.pl/Mapa (by załadować mapę, trzeba uprzednio wybrać województwo!). Dane na obu stronach aktualizują się co kilkanaście minut.portalpasazera2portalpasazera3Największym minusem współczesnych prezentacji rozkładu jazdy jest duża ilość wariantów tego samego pociągu oraz mało czytelne przedstawienie terminów kursowania. Tak więc trzeba tutaj zawsze zachować czujność szczególnie wczytując się w objaśnienia.

Jeszcze jedna ważna sprawa – obecnie mamy na kolei 4 podstawowe kategorie pociągów:

REGIO  – to dawne pociągi osobowe, które uruchamia spółka Przewozy Regionalne, kryjąca się pod marką Polregio. U przewoźników samorządowych, jak np. Koleje Dolnośląskie lub Koleje Małopolskie, wciąż funkcjonuje nazwa osobowy.

TLK lub INTERCITY (IC) – to dawne pociągi pośpieszne, uruchamiane obecnie przez PKP Intercity (w tej kategorii mieści się nasz IC „Hetman”). Tak więc nie ma różnicy w cenie biletu między pociągiem TLK a IC – to ten sam dawny pośpieszny!

EKSPRES INTERCITY (EIC) – to dawne pociągi ekspresowe uruchamiane obecnie przez spółkę PKP Intercity

EKSPRES INTERCITY PREMIUM (EIP) – to pociągi ekspresowe obsługiwane przez Pendolino i uruchamiane przez spółkę PKP Intercity.

We wszystkich pociągach: TLK, IC, EIC, EIP obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. To znaczy, że wraz z biletem na taki pociąg dostajemy przypisane miejsce siedzące! Na bilecie nadrukowany jest numer miejsca, wagonu w którym się ono znajduje, a także numer naszego pociągu (dlatego czasem warto go znać) i godzina jego odjazdu. Wszystkie wagony oraz miejsca siedzące w wagonach są numerowane. Co jednak ważne, w pociągach kategorii TLK oraz IC, które są dawnymi pociągami pośpiesznymi, po wyczerpaniu ilości miejsc siedzących dalej możemy kupić bilet na dany pociąg tylko, że nie dostaniemy gwarancji miejsca siedzącego. W takim przypadku na bilecie nie ma numeru miejsca i wagonu. Niemniej jednak, przewoźnik nie może odmówić nam przewozu. Wyjątek stanowią pociągi kategorii EIP obsługiwane składami Pendolino, na przejazd którymi wymagane jest posiadanie wcześniej zakupionego biletu ze wskazaniem miejsca. Kara za jazdę bez ważnego biletu tymi pociągami wynosi od 130 do 162,5 zł!  Wracając jednak do naszego IC Hetman, przy zakupie biletu bez gwarancji miejsca do siedzenia, możemy zająć dowolne miejsce w pociągu do czasu zgłoszenia się pasażera z biletem z miejscówką na zajęte przez nas miejsce. Należy pamiętać też o tym, że często zdarza się że pociąg prowadzi wagony do innej stacji niż nasza stacja przeznaczenia. Dla przykładu pociąg IC Hetman będzie oprócz wagonów do Hrubieszowa prowadził wagony do Przemyśla odłączane w Rzeszowie. Zaś jadąc w drugą stronę poprowadzi wagony do Jeleniej Góry oraz wagony do Szczecina, dlatego zawsze trzeba pamiętać o tym, aby zająć miejsce w odpowiednim wagonie!

ZAKUP BILETU

W tej chwili mamy 4 drogi zakupu biletu: w Internecie, w aplikacji mobilnej, w kasach i u konduktora w pociągu. Każda możliwość ma swoje plusy i minusy związane głównie z tym, że póki co każdy przewoźnik kolejowy w Polsce ma osobne bilety.

INTERNET lub APLIKACJA MOBILNA: Z oczywistych względów najprościej teraz kupić bilet przez Internet lub w aplikacji mobilnej IC Mobile Navigator (https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/ic-mobile-navigator.html), zwłaszcza że tylko ta opcja (obok kasy biletowej) daje nam możliwość zakupu biletów z wyprzedzeniem z czego warto korzystać, gdyż można dzięki temu w PKP Intercity oszczędzić od 10% do 30% korzystając z oferty „wcześniej”, czyli kupując bilet z wyprzedzeniem od  30 do 7 dni. (szczegóły na: https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/oferty/krajowe/wczesniej.html )ic1ic2Tak jak wspominaliśmy, każdy przewoźnik ma osobny system sprzedaży biletów, więc ta promocja dotyczy tylko pociągów spółki PKP Intercity – czyli np. naszego IC „Hetman” Szacowane zapełnienia pociągów można sprawdzić w Internecie z wyprzedzeniem. Przy czym są to szacunki sporządzane na bazie ilości biletów sprzedanych z wyprzedzeniem, więc stanowią tylko wskazówkę.ic3Intercity na swojej stronie oferuje nam przewodnik jak zakupić bilet przez Internet. https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/bilet/internet/instrukcja-obslugi-systemu-e-ic.html  W ramach uzupełnienia dodamy tylko kilka dodatkowych wskazówek.

Pamiętajmy, że wyszukiwarka na stronie Intercity.pl  nie znajdzie stacji i przystanków na których nie ma pociągów spółki PKP IC! – w tym wypadku trzeba skorzystać z Portalpasazera.pl lub rozklad.pkp.pl. Jeśli chodzi o wybór daty podróży, to podczas zakupu biletu, jest to maksymalnie 30 dni w przyszłość, chyba, że planowane są znaczące zmiany w kursowaniu połączenia – wtedy sprzedaż jest zablokowana.

Naprawdę warto wydrukować sobie zakupiony w Internecie bilet. Urządzenia elektroniczne są z natury złośliwe i nasz telefon lub tablet może się zawiesić/rozładować, itp. akurat przy kontroli biletów. No i pamiętajmy, by bezwzględnie mieć plik z biletem na dysku urządzenia mobilnego – na trasie możemy przez całe kilometry nie mieć zasięgu! Bilet należy wydrukować w formacie A4. To ważne, bo w innym przypadku terminal mobilny konduktora będzie czasem mieć problem z czytaniem kodu QR i weryfikacją biletu.

Jak już wspomnieliśmy, na bilecie nadrukowany jest numer miejsca oraz wagonu w którym się ono znajduje, a także numer naszego pociągu. Pierwszą cyfrą numeru miejsca jest numer przedziału – to ułatwi  znalezienie naszej miejscówki.

KONDUKTOR: Wszędzie gdzie nie ma kasy biletowej, więc np. w Hrubieszowie, Werbkowicach, Zamościu itp., kupujemy bilety od razu u konduktora na pokładzie pociągu. Nie wiąże się to z żadną dodatkową opłatą, jeśli na stacji gdzie wsiadaliśmy nie ma kasy. Aby zakupić bilet u konduktora, należy udać się do niego zaraz po wejściu do pociągu. Należy tak zrobić ponieważ podróżny, który nie zgłosi chęci zakupu biletu, może zostać potraktowany jako podróżny bez biletu. Nie dotyczy to oczywiście osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej wraz z ich opiekunami. Informację o tym, w którym wagonie znajduje się przedział służbowy w pociągach PKP IC, można sprawdzić na plakatach na większych stacjach w Polsce, a także w Internecie na stronie https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/pociagi-i-stacje/zestawienia-pociagow.html

KASA:  Kas biletowych jest teraz bardzo mało (zostały praktycznie tylko na większych dworcach lub na głównych liniach). Np. najbliższa okolicom Hrubieszowa kasa biletowa znajduje się w Chełmie. Najwięksi przewoźnicy (PKP Intercity i Przewozy Regionalne) mają wyszukiwarki kas https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/bilet/wyszukiwarka-kas-i-biletomatow.html i https://polregio.pl/pl/dla-podroznych/gdzie-kupic-bilet/kasy-biletowe/

PRZESIADKI

Pamiętajmy, że w przypadku, gdy pociąg którym jedziemy jest opóźniony, a my chcemy zdążyć na przesiadkę na inny pociąg po drodze, należy zgłosić taką potrzebę konduktorowi! Dzięki temu konduktor będzie mógł zgłosić dyspozytorowi prośbę o przytrzymanie drugiego pociągu w celu umożliwienia przesiadki. To czy dany pociąg będzie faktycznie przytrzymany, jest już indywidualną decyzją dyspozytury i zależy od bardzo wielu czynników. Głównie od tego ile opóźnienia spowoduje takie skomunikowanie, czy można liczyć na połączenie alternatywne, czy to ten sam przewoźnik, ilu mamy przesiadkowiczów, itp. Niemniej jednak, należy taką przesiadkę zgłosić – im wcześniej, tym lepiej – by dać czas na podjęcie decyzji.

INFORMACJE

Cóż – życie nie zawsze jest usłane różami, na kolei szczególnie. Skąd zasięgnąć informacji o pociągu, gdy jesteśmy na peronie? Najlepiej z Internetu – wspomnieliśmy już strony https://portalpasazera.pl/Trasa lub https://portalpasazera.pl/Mapa, gdzie można śledzić nasz pociąg. Są też działające w oparciu o te same dane aplikacje mobilne, jak Rozkład Kolejowy https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.plksa.RozkladJazdyrozklad1

W sytuacjach awaryjnych warto sprawdzić również komunikaty PKP Intercity publikowane na https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/komunikaty/

Mamy też do dyspozycji całodobową infolinię kolejową pod numerem 19 757

W tym miejscu trzeba dodać, że w dużej części przypadków powodem naprawdę sporych kłopotów i opóźnień (czasem rzutujących na dużą część sieci kolejowej) są kolizje z pojazdami drogowymi (wynikające z głupoty lub nieuwagi kierowców samochodów) lub śmiertelne potrącenia w wyniku prób samobójczych. Sytuacji takich nie sposób przewidzieć.

BRAK DWORCÓW

Często nas o to pytaliście. Przez ostatnią dekadę na kolei zamknięto zdecydowaną większość budynków dworcowych. Przykładowo, na Lubelszczyźnie najbliższy nam otwarty dworzec kolejowy znajduje się w Chełmie. Zatem, przychodząc na pociąg kierujmy się od razu na perony. Tam znajdziemy tablice z rozkładem jazdy i informacją, nie na dawnym dworcu! Jeśli chodzi o oczekiwanie na pociąg to zdecydowanie lepiej mają wsiadający w Hrubieszowie – pociąg już tam będzie podstawiony. Niemniej jednak pamiętajmy, że skład udostępnia się podróżnym zazwyczaj nie wcześniej niż 15min przed odjazdem. Zatem nie warto się zanadto spieszyć z dotarciem na peron. W Werbkowicach trzeba będzie oczekiwać pod gołym niebem więc, nie ma sensu przychodzić na stację wcześniej niż te 10 minut przed odjazdem. Zresztą dotyczy to także Hrubieszowa. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku na peronach w Hrubieszowie i Werbkowicach pojawią się wiaty dla pasażerów, niemniej jednak niestety na debiut połączenia kolejowego takich konstrukcji na 99% nie będzie. Warto więc wziąć ze sobą na zimową podróż coś ciepłego. Przy okazji możemy dodać, że w grupie wagonów z Przemyśla do Szczecina będzie kursował wagon barowy Warsu. Będzie on zatem dostępny dla nas na odcinku od Rzeszowa do Szczecina lub Wrocławia (jeśli ktoś podróżuje w stronę Jeleniej Góry).

KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA

Obyśmy jej nie doświadczali! Pod tym pojęciem kryje się uruchamianie autobusu zastępczego za pociąg, które związane jest z awariami lub nagłymi wypadkami (choć niestety ostatnimi czasy przewoźnicy kolejowi tej formy nadużywali).  Wygląda to w ten sposób, że zamiast pociągu jedzie w trasę wynajęty przez PKP Intercity autobus. Na pokładzie autobusu, rzecz jasna, są konduktorzy i u nich odprawa pasażerów odbywa się tak jak w pociągu. Najczęściej taki autobus jedzie aż do stacji Rzeszów Główny i tam następuje przesiadka na właściwy pociąg.  Autobus musi po drodze odwiedzić wszystkie stacje i przystanki kolejowe, by zebrać oczekujących pasażerów i właśnie z tego powodu taka komunikacja zastępcza jest równoznaczna z dużym opóźnieniem i licznymi uciążliwościami oraz powinna zostać zakomunikowana na stronie https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/komunikaty/. Powtórzę jeszcze raz: obyśmy takich niespodzianek nie doświadczali!