Znamy przyszłość Hetmana! I garść dodatkowych informacji

07.10.2024 w Sali Błękitnej, Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się spotkanie z ministrem Piotrem Malepszakiem, którego celem było udzielenie samorządowcom i przedstawicielom strony społecznej informacji na temat kolejowych inwestycji na Lubelszczyźnie. Swoje miejsce znalazł również temat pociągu z Hrubieszowa do Wrocławia. I od tego tematu zacznijmy.

Pociąg IC „Hetman” od 15 grudnia 2024 będzie kursował z skróconej relacji Hrubieszów Miasto – Kraków Główny, gdzie będzie 22 minuty na przesiadkę na pociąg IC „Galicja” jadący dalej w kierunku Wrocławia. W chwili obecnej pociągu IC „Hetman” nie da się już wydłużyć do Wrocławia z uwagi na ruszającą modernizację węzła kolejowego w Katowicach. Mamy jednak jasną deklarację, iż pociąg IC „Hetman” powróci do relacji Hrubieszów – Wrocław niezwłocznie po zakończeniu kluczowych prac budowlanych w węźle katowickim.  Z naszej strony dodamy, iż postaramy się dowiedzieć jaki jest obecnie szczegółowy harmonogram prac w węźle katowickim oraz spytamy o ewentualną trasę objazdową do Wrocławia przez Częstochowę i Lubliniec, którą część z Was zna zapewne z lat 2017-2020.

Na skróconym do Krakowa pociągu IC „Hetman” pozostanie skład komfortowych wagonów PKP Intercity. To również ważna informacja. Pociąg ten pokona trasę Hrubieszów – Kraków w 4 godziny i 47 minut. To istotnie rekordowy czas przejazdu w historii. Na marginesie jako ciekawostkę dodamy, iż poprzedni raz tę trasę w roku 1999 pociąg pokonywał w… 8 godzin i 10 minut.

Na spotkaniu padło również kilka ważnych informacji na temat programu Kolej+ w Lubelskim. Tym co interesuje nas najbardziej jest projekt modernizacji i elektryfikacji linii do Zamościa Szopinka wraz z budową łącznicy w Zawadzie. Inwestycja idzie zgodnie ze swoim harmonogramem (aktualnie trwa wyłanianie wykonawcy dokumentacji projektowej) i jej efekty odczujemy w pełni w roku 2029. Dość wyraźnie zaznaczone zostało przez ministra Malepszaka, iż jest oczekiwanie aby samorząd Województwa Lubelskiego istotnie zwiększył liczbę połączeń regionalnych na zmodernizowanej linii. Ta świadomość jest po stronie Urzędu Marszałkowskiego. Będziemy niebawem wracać do tematu połączeń regionalnych do Hrubieszowa w związku z uchwalonymi przez sejm zmianami w ustawie o finansowaniu samorządów, które zwiększą wpływy jednostek samorządu terytorialnego.

Na koniec chcemy podziękować wszystkim przedstawicielom samorządów którzy stawili się licznie w Lublinie. Cieszy, że temat kolei jest tak istotny w powszechnej świadomości. Bez Was – drodzy czytelnicy – by tego nie było!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *