Mamy kolejne wsparcie w sprawie połączenia Hrubieszów – Wrocław! Do Miasta Hrubieszów, Miasta Zamość, Starostwa Powiatowego w Hrubieszowie, Starostwa Powiatowego w Stalowej Woli i Posła Sławomira Zawiślaka dołącza też głos Starostwa Powiatowego w Biłgoraju! Dziękujemy!
Wczoraj otrzymaliśmy kilka informacji od PKP Intercity. Niestety nie ma tam zbyt dobrych wieści. Nie ma bowiem ani informacji o podtrzymaniu obecnie funkcjonującego połączenia Hrubieszów-Wrocław, ani nawet o podtrzymaniu obsługi wysokiej klasy taborem PKP Intercity. Przykładowo żaden z oferowanych PKP IC używanych spalinowych pociągów nie spełnia standardów marki InterCity.[1]
Tymczasem przynajmniej do czasu zakończenia prac modernizacyjnych w węźle katowickim i w okolicach Tarnobrzega są to sprawy – patrząc całkowicie obiektywnie – absolutnie kluczowe! Jasno w tej kwestii wypowiedzieli się pasażerowie, samorządy i parlamentarzyści w regionu.
Realizacja obu tych założeń jest cały czas możliwa. Do czerwca 2025 ( przypominamy, że od 01.06.2025 zamknięty z powodu modernizacji ma zostać odcinek Padew-Chmielów k. Tarnobrzega) wagony z Hrubieszowa do Wrocławia jadące przez Stalową Wolę, Tarnobrzeg i Mielec mogą być łączone w stacji Kraków Główny z pociągiem IC jadącym w kierunku Wrocławia (pociągi takie mają kursować co godzinę). Od czerwca 2025 skład z Hrubieszowa do Wrocławia może zaś pojechać przez Stalową Wolę, Tarnobrzeg i Rzeszów, gdzie przy okazji zmiany kierunku jazdy i trakcji ze spalinowej na elektryczną, nastąpi uzupełnienienie dodatkowymi wagonami w celu zapewnienia optymalnej podaży miejsc na magistrali Rzeszów-Kraków-GOP. Dodajmy, iż te wagony i lokomotywa elektryczna mogą być efektywnie wykorzystane w dodatkowym porannym połączeniu Kraków-Rzeszów i wieczornym Rzeszów-Kraków poprawiającym ofertę na magistrali E30. Jako ciekawostkę można nadmienić, iż kursowanie pociągu z Hrubieszowa do Wrocławia trasa przez: Tarnobrzeg, Kolbuszową i Rzeszów było zaplanowane w pierwotnym projekcie rozkładu jazdy na lata 2024/2025, zanim ktoś postanowił próbować niefortunnych kombinacji przy ofercie, nie bacząc na obiektywne przesłanki wynikające z zaplanowanych przez PKP PLK S.A. prac.
Nie zmienia to oczywiście faktu, iż przy pracach nad kolejnym rozkładem jazdy (edycji 2025/2026) wraz z dalszymi pracami na torach koło Tarnobrzega, niczym bumerang powróci kwestia konieczności jazdy przez Leżajsk i Przeworsk.
Jak zatem sami – Drodzy Czytelnicy – widzicie, wszystko zależy od dobrej woli (lub jej braku) po stronie PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury. Wszak pociągi – dotowane z budżetu – PKP Intercity planuje dla obywateli i ich potrzeb, a nie dla siebie.
[1] https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/nasze-pociagi/intercity/