Propozycja oferty na miarę możliwości

Wiemy, że nasz profil czytają też kolejarze. Wśród nich pewnie są i pracownicy spółki PKP Intercity. Dzisiejszy wpis będzie głównie z myślą o nich. Pasażera bowiem interesuje przede wszystkim to, by pociąg był szybki, niezbyt drogi i jeździł stabilnie (tzn. bez większych opóźnień, odwołań i innych kłopotów), a reszty niech dopilnują kolejarze. Zatem czytelnicy niezwiązani z koleją zapewne szybko poczują się tym tekstem znudzeni. No chyba, że potraktują go jako zbiór ciekawostek opisanych przystępnym językiem.

Ten tekst piszemy głównie po to, by pokazać gdzie naszym zdaniem jest możliwy kompromis pomiędzy potrzebami nas – pasażerów, możliwościami spółki PKP Intercity i planami Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa na najbliższy rozkład jazdy. Opiszemy kierunek wrocławsko-krakowski, bo to na nim mamy nadzieję, że pociąg powróci już niebawem.

Zacznijmy od podstaw, czyli od planu transportowego. Jest tam wyraźnie zapisane, że jako minimalny poziom usług organizator docelowo przewiduje dobowo co najmniej dwie pary pociągów międzywojewódzkich stałego kursowania, czyli nie tylko w sezonie lub przed świętami.  Traktujemy ten zapis jako nakreślony cel, pewne optimum.

Z uwagi na trudną sytuację transportową regionu hrubieszowskiego milowym krokiem będzie jednak już wydłużenie o Hrubieszów pociągu dalekobieżnego kursującego obecnie do Zamościa. Byłby to sukces dla pasażerów, który zwiększa tylko minimalnie koszty po stronie przewoźnika. W przypadku gdy możliwości finansowe pozwolą, logicznym następstwem w kontekście zapisów planu transportowego powinna być także druga para pociągów w ciągu doby.

Biorąc pod uwagę pasażerów podróżujących regularnie do Hrubieszowa i w okolice, nasze doświadczenia oraz obecnie istniejące połączenia autobusowe, najlepsze wydają się:

  1. Połączenie dzienne zapewniające wyjazd z miast takich jaki: Wrocław, Opole, Kraków w przedziale godzin popołudniowo-wieczornych 14-18, i przyjazd do Hrubieszowa późnym wieczorem między godziną 23 i 24. Droga powrotna takiego pociągu naturalnie przypada na godziny wczesnoporanne. Wyjazd z Hrubieszowa około 4 rano.
  1. Jako uzupełnienie, połączenie nocne zapewniające wyjazd z Wrocławia, Opola, Krakowa w przedziale godzin wieczornych 20-24 i dojazd w okolice Hrubieszowa najpóźniej koło 7 rano oraz wyruszające w drogę powrotną nie wcześniej niż o godzinie 20 po to, by odcinek Kraków – Wrocław przebyć w godzinach wczesnoporannych 3-7.

Niestety świat nie jest idealny i o ile punkt pierwszy zrealizować będzie PKP Intercity łatwo, bo w bardzo podobnych godzinach jeździ już pociąg IC Matejko do Zamościa, o tyle z punktem drugim jest kilka problemów. Po pierwsze: nikt raczej nie zgodzi się, by lokomotywa po przyjeździe do Hrubieszowa rano, stała bezczynnie aż do godzin wieczornych (choć takie plany pracy praktykowane są np. w wakacje na linii Gdynia-Hel). Dopóki więc nie pojawi się możliwość jej zagospodarowania (np. pociąg w kierunku Warszawy), to z planów przysłowiowe nici. Po drugie: w wyznaczonych godzinach na odcinku Wrocław – Kraków – Rzeszów nie kursuje obecnie żaden pociąg do którego można byłoby się (mówiąc kolokwialnie) podpiąć i co gorsza takiego pociągu PKP Intercity niestety  (wedle naszej wiedzy) nie planuje uruchamiać w najbliższej przyszłości. Trzeba zatem iść na pewien kompromis.

W tej chwili jest tylko jedno w pełni stałe połączenie nocne pokonujące odcinek Wrocław – Rzeszów, którego istnienie jest również pewne w zbliżonych godzinach w przyszłym rozkładzie jazdy. Jest to pociąg IC Przemyślanin w relacji Przemyśl – Szczecin. Jeśli je wykorzystamy, powstanie taki oto schemat połączeń. Podane godziny są wyłącznie orientacyjne z dokładnością rzędu 15 minut.

  1. Podstawa – plan obecnego IC Matejko

Wrocław 14:00  – Kraków 17:30 – Rzeszów 19:30 – Hrubieszów 23:30

Hrubieszów 3:45 – Rzeszów 7:45 – Kraków 10:15 – Wrocław 13:30

  1. Uzupełnienie – plan obecnego IC Przemyślanin

Wrocław 0:30 – Katowice 3:30 – Kraków 6:00 – Rzeszów 8:15 – Hrubieszów 12:15

Hrubieszów 15:00 – Rzeszów 19:30 – Kraków 21:30 – Katowice 0:00 – Wrocław 3:00

Warto podkreślić, że jest on możliwy do obsłużenia na odcinku Rzeszów – Hrubieszów jedną lokomotywą spalinową z dobowym przebiegiem 1036 km. Obecnie lokomotywy SU160 z Zakładu Południowego PKP Intercity wykonują dobowo przebiegi od 850 do nawet 1200 km. W przedstawionym modelu dla pasażera najatrakcyjniej prezentują się pociągi do Hrubieszowa na godzinę 23 z minutami i z Hrubieszowa około godziny 15. Dość istotną sprawą jest także zapewnienie przez połączenie uzupełniające bezpośredniego dojazdu także z miast takich, jak: Kędzierzyn, Gliwice, Zabrze i Katowice.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *